Personal från F21 i Luleå gör sig nu redo att åka till Polen för att bistå Nato. Sex till åtta JAS-plan och 110 personer ska iväg. – Min bild som förbandschef är att alla på F21 verkligen vill bidra för att avskräcka, säger Sveriges kontingentschef Anders Gustafsson.
Uppdraget i Polen
Anders Gustafsson är utsedd till chef för det svenska förbandet i Polen. Svenskarna ska bidra till något som kallas enhanced air policing. Det handlar om att avskräcka och försöka bidra till att inget händer. Sverige och Nato har sedan 2014 förstärkt lufbevakningen som Nato hållit på med sedan 1960-talet, vilket är en direkt följd av Rysslands annektering av Krim.
Förbandets beredskap
Förbandet på 110 personer har utbildats och gjort sig redo för att genomföra uppgiften åt Nato. – Med tanke på omvärldsläget så tror jag att alla på F21 har reflekterat och vill bidra, säger Gustafsson. Han påpekar att F21 har kvar flygplan och personal i Luleå för att sköta ordinarie uppgifter.
Vad är Air Policing?
Air Policing är Natos luftrumsövervakning och incidentberedskap som har verkat sedan början av 1960-talet. Incidentberedskapen bidrar till att stärka den territoriella integriteten i de allierades luftrum samt att verka avskräckande mot attacker i luftrummet. Till följd av Rysslands olagliga annektering av Krim 2014 införde Nato en förstärkt luftrumsövervakning, enhanced Air Policing, vilket Sverige ingår i.
Incidentberedskapen och luftrumsövervakningen ska möta avvikande flygaktivitet i operationsområdet. Det kan handla om att identifiera, möta och eskortera flyg som inte svarar på anrop eller som rör sig mot alliansens territorium.
Källa: SVT Norrbotten