Trafikbuller som stör nattsömnen är ett växande problem i Sverige. I Bodens kommun uppger fyra procent av invånarna att de får sin sömn störd av närliggande trafik.
Trafikbuller som stör nattsömnen är ett växande problem i Sverige. I Bodens kommun uppger fyra procent av invånarna att de får sin sömn störd av närliggande trafik.
Det betyder att drygt 1 100 personer i Boden har svårt att sova på grund av trafikbuller. Denna data kommer från Miljöhälsorapporten, en undersökning som Folkhälsomyndigheten genomför vart fjärde år för att kartlägga hur den fysiska miljön påverkar människors hälsa. De senaste siffrorna täcker åren 2021 till 2024 och publicerades våren 2024.
Boden ligger under rikssnittet när det gäller störd nattsömn av trafikbuller. Men på nationell nivå har andelen personer som påverkas ökat. Under 2023 rapporterade 5 procent av svenskarna att deras sömn stördes av trafikbuller i närmiljön, jämfört med 3 procent för fyra år sedan.
I Boden har också en ökning noterats, även om den ligger inom den statistiska felmarginalen, vilket betyder att förändringen är marginell.

I Norrbotten är det cirka 2 procent som störs av trafikbuller nattetid. Kommunen med störst problem är Gällivare, där hela 6 procent uppger sömnstörningar på grund av trafikbuller. Pajala kommun har bäst sömn med endast 2 procent som upplever störningar.
Andelen som störs i Norrbotten har inte förändrats nämnvärt jämfört med för fyra år sedan, och den lilla variation som finns ligger inom felmarginalen.
Buller kan påverka hälsan
Sömn utan störningar är väldigt viktigt för både kropp och sinne. Buller kan göra det svårt att somna, förkorta djupsömnen och väcka den som sover.
– Sömnstörningar är en av de allvarligaste effekterna av buller. De kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes samt påverka barns kognitiva utveckling negativt. För att skapa hälsosammare miljöer behöver vi bygga samhällen med mindre trafik och mer grönområden, säger Ida Knutsson, utredare på Folkhälsomyndigheten, i ett pressmeddelande.
Människor som lider av sömnstörande trafikbuller bor inte bara i storstäder, utan ofta i kommuner nära storstadsområden. I länsperspektiv finns högre andel störda i Södermanland, Västmanland och Skåne. Södermanlands län har landets högsta andel bullerstörda med 6 procent.
Docent Mikael Ögren från Sahlgrenska universitetssjukhus nämner i en intervju med Göteborgsposten flera sätt att minska bullret: lägre hastighetsgränser och tystare asfalt är exempel. Han påpekar dock att kostnader och ekonomi påverkar vilka åtgärder som genomförs.
– Även om det skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt att använda asfalt som är 5–7 decibel tystare, så görs det inte eftersom den är dyrare, säger han till tidningen.
Län | Andel med sömnsvårigheter | Ungefärligt antal drabbade |
---|---|---|
Södermanland | 6 % | 19 000 |
Västmanland | 6 % | 17 400 |
Skåne | 6 % | 85 700 |
Stockholm | 6 % | 145 800 |
Blekinge | 6 % | 9 000 |
Västernorrland | 5 % | 13 000 |
Västra Götaland | 5 % | 95 700 |
Jönköping | 5 % | 18 900 |
Värmland | 5 % | 14 500 |
Östergötland | 5 % | 23 600 |
Gotland | 5 % | 2 900 |
Örebro | 5 % | 14 800 |
Kalmar | 5 % | 11 600 |
Gävleborg | 4 % | 12 200 |
Kronoberg | 4 % | 8 500 |
Jämtland | 4 % | 5 300 |
Dalarna | 4 % | 11 200 |
Uppsala | 4 % | 15 900 |
Västerbotten | 3 % | 9 000 |
Halland | 3 % | 10 000 |
Norrbotten | 2 % | 6 000 |
