Samrådsmöte om Norrbotniabanan
Nu har Trafikverket öppnat för samråd kring Norrbotniabanans väg genom centrala Piteå. På ett samrådsmöte fick allmänheten för första gången ta del av de tre förslagen på dragning. Flera utmaningar finns med projektet.
Bakgrund
Att bansträckningen ska gå genom centrala Piteå beslutades om redan i mars 2010. Då klassades järnvägskorridoren genom Piteå också som ett riksintresse. Nu är det dags för samråd, vilket innebär att allmänheten får en chans att komma med synpunkter eller upplysningar kring de tre föreslagna sträckorna. Totalt handlar det om åtta kilometer från Munksund och ut vid E4:an norr om Piteå.
Allmänhetens synpunkter
Invånarna i Piteå, som Lennart och Lena, lever i ovisshet då de bor mitt i Norrbotniabanans ”korridor”. Irene, en annan invånare, har redan bokat biljett till Norrbotniabanan och uttrycker sin glädje: ”Blev så glad”.
Allmänheten har till fjärde april på sig att lämna synpunkter, och till hösten tar Trafikverket beslut om vilken av de tre föreslagna sträckorna man vill gå vidare med. Pär Fleuron, projektledare för sträckan, säger: ”Vi ser fram emot att få in synpunkter på de olika presenterade linjerna för att skapa mer kunskap kring dem och kunna färdigställa våra linjestudier.”
Framtida utredningar
I det fortsatta arbetet kommer Trafikverket att utreda vägarnas dragning, vilken bullerpåverkan alternativen ger, placering av godsbangård och resecentrum samt anslutningar till industrierna.
Om Norrbotniabanan
Norrbotniabanan är en 27 mil ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå för snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter. Denna järnväg kommer att stärka samhällsutvecklingen och näringslivets konkurrenskraft i hela Sverige. När Norrbotniabanan står färdig kommer den att knyta samman det som idag är Sveriges mest tätbefolkade region utan dagtågtrafik.
Källa: SVT Norrbotten